Izlandi ízelítő

2019 március elején negyedik alkalommal látogattunk el Izlandra. Mivel a tavalyi, téli zord időjárás (két vihar, köztük egy 3-as erősségű hurrikánnak megfelelő hóvihar) keresztülhúzta a saját szervezésű programtervünket, visszavágytunk. Az élet kárpótolt bennünket, 6 napsütésben napban és két sikeres aurora borealis vadászatban volt részünk. Utunk ezúttal Reykjaviktól Höfnig vezetett. Izland kimeríthetetlen forrása a természeti szépségeknek, ami számunkra megunhatatlan, olyannyira, hogy a keflaviki reptérről hazaindulva már a következő izlandi utunkat tervezgettük.

Aurora borealis Grótta világítótorony

Nem könnyű az aurora borealist lencsevégre kapni, de köszönhetően a csekély felhőnek, a 4-es erősségű napkitörésnek és az alacsony fényszennyezésnek, sikerrel járt az északi fény vadászatunk és ezzel egy nagy álmunk vált valóra. A Grótta világítótorony mellett van egy kevesek által ismert parkoló (Seltjarnarnes golf klub), ahol turistacsoportoktól mentes az aurorára való várakozás. A félszigeten akkor is szeles az idő, ha Reykjavikban szélcsend van, így a meleg és szélálló öltözet ajánlott.

1. Grótta Aurora Borealis_

2. Grótta Aurora Borealis_

Hafnarfjördur, Krysuvík geotermikus terület

Krysuvík a Reykjanes félszigeten található geotermikus terület. A medencékben fortyog az iszap, kénes szag áramlik, a téglavörös ezer árnyalatában pompázik a domboldal, a feláramló gőz pedig misztikussá teszi a tájat. A területen túrázni is érdemes, de jó tanács, hogy mindig kövesd a kijelölt útvonalat.

3. Krysuvik 4. Krysuvik_

Úton Gunnuhver felé

Az aktív geotermikus területen fekvő Gunnuhver – Krysuvíkhez hasonlóan – a Reykjanes félszigeten található. Még sokadik alkalommal is hihetetlen, hogyha az ember leteszi a kezét a földre, kőre vagy mohára, az kellemesen felmelegszik. A gőz változatos erősséggel és mennyiségben tör a felszínre. Gunnuhver különlegessége, hogy ez az egyetlen olyan geotermikus terület Izlandon, ahol a talajvíz sós tengervíz.

5. Úton Gunnuhver felé 6. Gunnuhver

Gleccsertúra

Ha valaki télen tervez Izlandra látogatni, érdemes részt vennie egy gleccsertúrán, szervezett formában, felszereléssel és túravezetővel. Mi az 1-es útról könnyedén elérhető Solheimajökullre szervezett túrát választottuk. Itt rendkívül szembetűnő a gleccser olvadásának üteme, tavaly, amikor itt jártunk a gleccsertó rövidebb volt, az idegenvezetőnk elmondása szerint évente egy olimpiai úszómedence hosszal nő a tó mérete, tehát legalább 50 m hosszú gleccserjég olvad el. Napsütésben és hómentesen a leglátványosabb a gleccser változatos felszíne, légbuborékokkal teli, tömör, hamuval telt részek váltakoznak. Azonban hasznos tudni, hogy az Izlandon szervezett gleccsertúrák közül itt esik legtöbbet az eső, éves szinten átlagosan 270-280 napon.

7. Gleccsertúra 8. Gleccsertúra

Úton valahol a Skógafoss vízesés és Vík között

Negyedik alakalommal is ugyanaz a csodálat fogott el bennünket, amikor a kietlen tájon át autóztunk. Az élmény számunkra leírhatatlan, a természet ereje lehengerlő. Ebbe vagy beleszeret az ember és mindig visszavágyik, mert valami olyanra lel itt, amit a turista paradicsomok, pálmafás tengerpartok, nyüzsgő látványosságok vagy felhőkarcolókkal zsúfolt metropoliszok nem adnak meg, vagy elfelejti és soha nem tér vissza.

9.-2

Dyrhólaey

Télen az időjárási körülményektől függően lehet eljutni Dyrhólaey világítótornyáig és a fekete part ismert fotós megállóhelyéig. Ez az a kilátópont, ahol órákat lehet eltölteni kémlelve a Myrdalsjökull gleccsert, a fekete partot, a láva sziklákat és a meredek sziklafalon fészkelő madarakat.

10. Dyrholey-2

Black beach, Reynisfjara

A Reynisfjara vagy más néven black beach az egyik legszebb és legnépszerűbb, de egyben legveszélyesebb fekete partszakasz Izlandon, Vík í Myrdal közelében. A vakhullámokkal jobb vigyázni, sosem lehet tudni, mikor vagyunk már túl közel hozzá. Dagálykor a bazaltsziklák mellett nehezebb közelebb jutni a vízben lévő bazaltsziklákhoz, de a látvány így is magért beszél.

12. Black beach 11. Black beach

Svartifoss-vízesés

A Vatnejökul nemzeti partban, a Skaftafell látogatóközponttól 45 perces (csak odaút) könnyű túrával elérhető a 20 méter magas, fekete bazalttömbökkel körbeölelt vízesés, ami télen igazán különleges látványt nyújt a lelógó jégcsapokkal.

13. Svartifoss

Skaftafellsjökull

A Skaftafell látogatóközponttól 30 perces könnyű sétával eljuthatunk a Skaftafellskökull gleccserig. Télen a tó mérete kisebb, a tómedren keresztül juthatunk közelebb a gleccsertúrák indulópontjáig. A látvány magáért beszél.

14. Skaftafellsjökull-1

Svínafellsjökull gleccser és gleccsertó

Kátyús földút vezet be a Svínafellsjökull gleccserhez, de megéri a zötykölődést. A hegy meredek oldalán már rövid sétával is a gleccser közelébe lehet jutni és káprázatos fotókat lehet készíteni (főként a nap végén, lemenő napsugarakban).

15. Svínafellsjökull 16. Svínafellsjökull

Diamond Beach

Az 1-es úton Jökulsárlón előtt mindössze 1 km-re érdemes letérni a fekete partra. A fotózott jégtömböknek nagyjából 5 évbe telt, míg a gleccsertől a gleccsertavon keresztül kijutottak a nyílt óceánra és onnan a hullámzás visszasodorta őket a partra. A különböző méretű és alakzatú jégtömbök látványa napsütésben a leghatásosabb, nem véletlenül hívják gyémánt partnak is.

17. Diamond Beach 18. Diamond Beach-1 19. Diamond Beach_

Jökullsárlón és gleccserbarlang

Jökulsárlón Izland legnagyobb, legmélyebb gleccsertava, és egyben egyetlen, amely lagúnán keresztül összekapcsolódik az óceánnal. Ugyan télen nincs lehetőség hajózni a tavon, de a fel-felbukkanó fókák és madarak így is mesés élményt nyújtanak. Jökulsárlón az egyik kiindulópontja a gleccserbarlang túráknak is, mi is innen indultunk másnap a kirándulásunkra.

20. Jökulsárlón 21. Jökulsárlón

Vestruhorn és az odavezető út

Höfntől keletre az 1-es úttól kb. 7 km-re található a Vestruhorn, Izland második leggyakrabban fotózott hegylánca. Kevés olyan látványosság van, ahol belépőjegyet kell fizetni, itt a Viking kávézóban lehet jegyet vásárolni a sorompón való átjutáshoz. Mi a napunk utolsó programjaként iktattuk be a megállót, alulbecsülve a fotózásra szánt időt. Apálykor mintha a vízen járna az ember, olyan érzést kelt a partvidék. Ilyenkor érdemes a fényképezés mellett egy sétát is tenni a fekete partszakaszon.

22. Úton Vestruhorn felé 23. Vestruhorn

Gleccserbarlang

Az Izlandon szervezett számos gleccserbarlang túra közül mi a Vatnajökulon (Izland legnagyobb gleccsere) található gleccserbarlangban, az Anakondában jártunk. A szél által folyamatosan alakított barlang hatalmas méretei a bejáratnál még nem is láthatóak, belépve a várt ragyogóan kék szín helyett vulkánkitörések hamujával „szennyezett” a barlang jege.

24. Gleccserbarlang

Úton Höfntől Jökulsárlón felé

A fényképek válogatása közben végül arra jutottunk, hogy egy olyan kép is helyet kap, amivel igyekszünk megmutatni Izland másik arcát is. Hiába volt utunk első 5 napján sok órás napsütésben részünk, az időjárás órák alatt radikálisan változhat és válhat veszélyessé, hisz március Izlandon még télnek számít. Minden utazónak ajánljuk a www.vedur.is és www.road.is oldalak rendszeres figyelését, rendkívül pontos előrejelzést adnak mind az úthálózat állapota, mind a várható időjárás kapcsán.

25. Úton Höfntől Jökulsárlón felé

Vík közelében

Vík előtt volt a március 7-i szállásunk. Van, amikor a természet szebbet alkot, mint bármelyik művész, a szállodához érve kipattantam az autóból és siettem, nehogy ez a látvány hamarabb eltűnjön, mint ahogy én azt meg tudnám örökíteni.

26. Vík közelében

Dyrholey lejáró

Mivel Vík Izland legdélebbi és legcsapadékosabb települése, a helyiek ritkábban örülhetnek az aurora borealis látványának.  Számos előrejelzés segíti az északi fény vadászokat, de maga az izlandi www.vedur.is oldala is pontos információkkal szolgál a felhő vastagságáról és a napkitörés erősségéről. Ne tántorítson el senkit a vadászattól, bárhol is tartózkodunk, ahol pl. esik a hó, ez nem jelenti, hogy pár kilométer autózással ne láthatnánk az angyalok táncát az égen. Így jártunk mi is, amikor Víkben még szakadó hóesés és 100 km/ óra szél mellett vágtunk neki az éjszakának fényképezőgéppel és fotóállvánnyal a hátsó ülésen. Dyrholey-i lehajtóig autóztunk (Víktől nagyjából 15 km), amikor már szabad szemmel, az autó fényei ellenére is nagyon jól láthatóak voltak az égen a fények.

27. Dírholaey lejáró-1

Izlandi lovak

Az izlandi lovakat viszontagságos időjárási körülmények ellenére egész évben szabadon tartják. Különlegességük a négyütemű járásmódjuk, ami rázkódásmentes és ezáltal kényelmesebb lovaglást jelent a lovasa számára. Jámbor természete miatt egy gyors megállót mindenképp érdemes tartani. Mi többször is megálltunk, viszont mivel a lovak nagyon barátságosak, azonnal a kerítéshez jönnek és tartják a fejüket a simogatásért, így nehezebb fotót készíteni róluk.