Pálháza: hangulatos erdei vasút zakatol a smaragdzöld erdő mélyén

Ha szereted a vasparipát és a természetet is, nincs is jobb kikapcsolódás annál, minthogy felkeresd a Pálházi Állami Erdei Vasutat, hogy a vadregényes Zemplén szebbnél-szebb részein zakatolj az erdők sűrűjében.

 

travelzona_Palhaza_kisvasut2

Hazánk egyik legrégibb keskeny-nyomtávú vasútja a Zempléni-hegység smaragdzöld erdei között kanyarog, s az élményvonatozás még idillikusabbá teszi a mesés rétekkel és egy hangulatos tavacskával is szegélyezett útvonalat. Kőkapu megállóhely közelében pedig az erdei vasút „befúrja magát” egy olyan sziklába vájt alagútba, amelynek tetején egy hajdani vadászkastély tanyázik.

travelzona_Palhaza_kisvasut37

A 7 kilométeres útvonalú, 760 mm-es keskeny-nyomtávú erdei szerelvény Pálháza és Rostalló között örvendezteti meg a kisvonatok szerelmeseit.

Leírhatatlan érzés, ahogy a friss, ózondús hegyi levegőben suhanunk a termetes fák között, és bepillantást nyerhetünk a Zemplén egyik legszebb vidékébe, a Kemence patak völgyébe, amely egyébként a Zempléni Tájvédelmi Körzet sokak által a legszebbnek ítélt része.

travelzona_Palhaza_kisvasut4

A Pálháza községből induló kisvonat völgye – ahogy a rostallói végállomása felé zakatol – egyre keskenyebbé válik, s a kőkapui tavacskánál már egészen összeszűkül, ezért is kellett a nyomvonalnak alagutat törni a kemény sziklába.

travelzona_Palhaza_kisvasut6

Kőkapunál, egy sziklaszirten áll a Károlyiak hajdani vadászkastélya, amelyet 1880-ban építettek. Innen csodás kilátás nyílik a vadregényes erdőkre, a Zempléni-hegység hullámos íveire és a csónakázásra és horgászásra is alkalmasa tavacskára. Az erdei kisvasút Kőkapu állomásánál megpihenhetünk a hasonló nevű, idilli fekvésű hotelben is.

Kisvasút-történelem

A hajdani lóüzemű „szerelvényt” Károlyi István gróf építtette még 1888-ban azzal a céllal, hogy a pálházi fűrészüzemnek hathatós segítséget nyújtson. A „görgős pályát” ötletesen tervezték, ugyanis az üres vasúti szerelvényeket lovak húzták fel a hegyre, majd a nehéz fával megrakott kocsik a teher miatt könnyedén legurultak a völgybe.

travelzona_Palhaza_kisvasut18

A kőkapui vadászkastély alatt található alagutat 1903-ban fúrták. Amikor a lovak helyett gőzmozdonyt alkalmaztak az erdő többször is leégett, így okosabb döntésnek bizonyult, hogy 1906-ban visszaállítsák a lóerőt.  1924 jeles év a vasút történetében, ugyanis abban az évben adták át a Sátoraljaújhely – Pálháza – Füzérkomlós vonalat, majd 3 évre rá elkészült a Sátoraljaújhely – Sárospatak szakasz is.

Ettől kezdve még jelentősebbé vált az erdei vasút, ugyanis az általa transzportált faanyagot a fenti vasúti szakaszokon tovább tudták szállítani.

travelzona_Palhaza_kisvasut14

Az erdei vasút nyomvonalát 1947-ben 760 mm-re módosították, s a következő évek sem maradtak változások nélkül. Először gőzmozdonyt kapott, amelyet a 60-as évek elején dízelmozdonyra cserélték. Az erdei vasút „életében” először 1958-ban szállított utasokat.

A Bodrogközi-Hegyközi Kisvasút 1980-ban megszűnik, így ezen a szakaszon is „ideiglenesen” leállították a forgalmat, amely majdnem 10 év múlva, 1989-ben indult csak újra. A nyomvonalat 1990-ben Kőkaputól a rostallói turistaházig, 6 év múlva pedig Pálháza-Iparteleptől Pálházáig hosszabbították meg, így lett a végleges vasútvonal hossza 7 km.

travelzona_Palhaza_kisvasut39

A Kemencepataki Erdei Vasút üzembe helyezésének 110. évfordulóját 1998-ban ünnepelték, ennek márvány emléktáblája a Pálháza-Ipartelep állomás falán tekinthető meg.

travelzona_Palhaza_kisvasut30

A kisvasút vonalát érinti az Országos Kéktúra nyomvonala is, úgyhogy aki ezt a szakaszt teljesíti, az a gyalogtúráját „megfejelheti” egy hangulatos erdei vonatozással is.

Mikor utazhatsz vele?

A hangulatos kisvasút áprilistól októberig, naponta többször közlekedik, de igény esetén akár különvonat is igényelhető. A szerelvény kapacitása 200 fő.

travelzona_Palhaza_kisvasut26

Hogy jutsz el a kisvasúthoz?

Tömegközlekedéssel: Vonat: Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely. Sátoraljaújhelyről menetrendszerinti autóbuszok közlekednek Pálházára. Pálházán a „Pálháza, autóbusz váróterem” megállónál kell leszállni.

Személygépkocsival: M3-as és M30-as autópályán, illetve a 3-as úton át érhető el Pálház. Miskolctól a 37-es úton érdemes utazni.

A vonatjegy díjszabása 2018-ban

 

Felnőttjegy: 600 Ft
Gyermekjegy:  500 Ft (Gyerekeknek 14 éves korig)
Gyermekeknek 3 éves korig ingyenes

Képgaléria:

 

 

 

 

Térkép: