Paarsee: idilli tavak a Haßeck ölelésében

A 3254 méter magas Ankogel csúcs az azonos nevű hegycsoportról kapta a nevét. A könnyűnek nevezhető háromezres osztrák hegycsúcs igen vonzó úti cél, mi most mégis tőle északra, inkább az idilli rétek és festői tavacskák – Paarsee – világában kerestünk menedéket.

travelzona_paarsee2

Gépkocsinkkal begördülünk a salzburgi tartományhoz tartozó bájos településre, Lendbe, majd a közelben lévő, népszerű Posaunerwirt vendéglő előtt leparkolunk és az 532-es jelzésű túraútvonalon megkezdjük hosszú menetelésünket a 2119 méter magas Haßeck irányába.

travelzona_paarsee11

travelzona_paarsee19

Legenda a Haßeck irodalmi méltatásáról

Thomas Bernhard osztrák íróról kering az a kedves történet, miszerint az író egy alkalommal a Salzachtal másik oldalán, Grafenhofban egy szanatóriumban üldögélt, hogy tüdőbetegségét rendbe szedje. Ekkor szemet szúrt neki a Haßeck több mint 2000 méteres csúcsának gigantikus látványa, amelyet több művében is megemlített. Ilyen apropóból juthatott e csodálatos hegység dicső, irodalmi méltatáshoz.

travelzona_paarsee15

Bár valószínűleg Bernhard sosem járt a hegy innenső oldalán, hogy kiszellőztesse tüdejét, és hosszú túrákat tegyen, pedig minden bizonnyal jót is tett volna neki. Igaz, e pártalan szépségű hegyvidék csak ezer méter szintkülönbség izzadságos leküzdésével mutatja meg igazán szépségét és rejtett kincseit. Ez utóbbi kijelentést mi is tapasztaltuk…

travelzona_paarsee21

Napsütötte panoráma

Meredeken és hosszan emelkedünk a Lindlreitalmhoz (1115 m.), ahonnan lenyűgöző panoráma kínálkozik az alant elterülő völgyre, amelybe a gyors folyású Salzach folyó vize kék szalagot vájt. Innen az 530-as jelzésű gyalogúton még közel 3 órát menetelhetünk a meseszép Paarsee tavakig. Azért a friss időben szusszanunk néhány percet, elköltjük reggelinket, s miután kigyönyörködtük magunkat, a Luxkogel alatt tovább vesszük az útirányt az alpesi rózsák által szegélyezett úton.

travelzona_paarsee3

A táj rendkívül változatos, olykor idilli rétek, olykor pedig katonás erdősávok váltják egymást. A keskeny nyomvonal komótosan kígyózik az 1819 méter tengerszint feletti magasságban megbújó Haßeckalmhoz. A hangulatos menedékház tavasztól kora őszig üzemel. Tavasszal megejtően szép, amikor alpesi rózsák tengerében kis szigetként emelkedik ki az ódon hangulatú házikó.

travelzona_paarsee4

Páratlan szépségű Paarsee

travelzona_paarsee29

Innen csupán 45 perc járásra fedezhetjük fel 1850 méteren a Großer Paarsee-t, majd néhány percre tőle – kissé délre – a Kleiner Paarsee tavacskában gyönyörködhetünk. Addig azonban a menedékháztól még le kell küzdenünk egy kacifántos emelkedőt, ahol – szó szerint – bukdácsolhatunk a bokrok és törpefenyők elhalt gyökereiben, ágaiban, valamint az előttünk tornyosuló kisebb-nagyobb kövekben.

travelzona_paarsee27

Az út változatosságát tekintélyes famatuzsálemek teszik még egzotikusabbá.

travelzona_paarsee8

A tavaknál érdemes elidőzni és megcsodálni, hogy a közeli hegyek smaragdzöld ormai hogyan állnak tótágast a tükörsima vízfelszínen. Ősszel a „rozsdásra” fagyott fű és fenyők ágai még intenzívebbé teszik az élményt, nem is beszélve a bokrokról ránk vigyorgó fekete áfonyáról.

travelzona_paarsee17

Csúcsélmény

Aki érez magában elég szuflát, az a tavaktól egy hosszú bal kanyarral rátérhet a Haßeckre (2119 méter) vezető ösvényre. A Haßeck csúcskeresztje idillikus környezetben magasodik a Salzach völgye fölé.

travelzona_paarsee16

A csúcsról számos jelöletlen ösvényen indulhatunk lefelé a Großer Paarsee északi partja felé, ahonnan nem messze álldogál a fából készült, ódon hangulatú Haßeckalm. Innen a menedékháztól vadregényes úton ereszkedhetünk le ismét a völgybe.

travelzona_paarsee26

Variánsok:

Ha az 530-as számú túraútvonalról nem kanyarodunk fel a Haßeck csúcsára, tovább mehetünk a mintegy 1,5 órányi járásra található Schuhflickersee-hez (2041 méter), amely varázslatos fekvése miatt megér minden fáradozást. (Schuhflickerspitze 2214 méter)

travelzona_paarsee20

Így jutsz el Lendbe:

A10 autópálya – Bischofshofen kijárat – B311 úton a Posaunerwirt vendéglőig, (kicsivel a Gasteinertal-i leágazás előtt)